Blogindlæg

Vores vidunderlige LEGO weekend - Del 1: LEGO HOUSE

(Reklame) LEGO House er et fantastisk sted med en stemning af ro, koncentration og leg, som smitter af på børnene.

annonce:

En hel weekend til leg, kreativitet og afslapning. Det var hvad der var på programmet for os, da familien på fire (Mor, far, Agnes 9 år og Albert 6 år) tog en tur i først i LEGO House, dagen efter i LEGOLAND og med Hotel LEGOLAND som base.

Efter en nat på Hotel LEGOLAND tog vi lørdag i LEGO House, som udefra er et imponerende stykke arkitektur, der på en stilfuld måde ligner kæmpe LEGO klodser.

Ro og fordybelse

Der er så meget, jeg gerne vil fortælle om på vores besøg hos LEGO House, og jeg ved slet ikke, hvor jeg skal begynde. Jeg vil bare først og fremmest sige, at det var en utrolig helstøbt og gennemført oplevelse. Hvis jeg var museumsanmelder, ville jeg give LEGO House seks ud af seks stjerner. Der er tænkt over alle detaljer.

Børnene var super engagerede hele vejen igennem. Jeg blev ramt dybt ind i mig og blev sat tilbage til min egen barndoms kreativitet på en meget rørende måde. Alle aktiviteter i LEGO House handler om ro og fordybelse, og det smittede af på børnene. Ingen stress. De kunne bare lege løs.

15 meter højt træ i LEGO

Vejen gennem LEGO House er genialt skruet sammen. Man kommer op af en trappe med et 15 meter højt træ bygget af, ja, behøver jeg at sige det… LEGO klodser. Alt er jo naturligvis bygget af LEGO klodser. Rundt i trækronen er der bygget fine små byer og universer. Og når man kommer op på toppen, ser man, at træet ikke er bygget helt færdigt. Der er kraner og små LEGO arbejdsmænd med hjelme på, som er ved at sætte flere klodser på.

Her øverst oppe møder man imponerende, store LEGO dinoer, der er mindst fem meter høje. Og i glasmontre er de fedeste kreationer, som LEGO fans har skabt. Forfaldne huse, fantastiske væsner og det smukkeste koralrev. Uhhhh, det kriblede i mig. Som altid når jeg ser noget kreativt som dette, får jeg straks lyst at være kreativ. At gå hjem og samle alle børnenes LEGO klodser og bygge noget virkelig fedt.

Leg og læring

LEGO House er bygget sådan op, at der er forskellige zoner med forskellige farver. Hver farve repræsenterer en bestemt type læring. Og i hver zone er der forskellige sjove byggeprojekter for børnene. Man kan slå sig løs i klodserne overalt. Farverne gør det nemt at finde rundt, for så kan man lige sige: “Vi går over i Grøn Zone”.

En af de zoner, der optog Albert på 6 år allermest, var Test Driver. Her skal man bygge sin egen bil og se, om man kan få den til at flyve igennem en cirkel ved at få fart på på en rampe. En fin detalje er, at de mænd, man sætter i bilerne, ligner crash test dummies, altså dem man normalt bruger, når man skal teste sikkerhed i biler. Albert prøvede mange gange og gav ikke op, selvom det var svært at få bilen til at flyve igennem cirklen. Til sidst så han en anden pille gummidækkene af hjulene. Det gjorde, at han næsten hver gang kunne få sin bil gennem cirklen. Succes!

Stopmotion og digitaliseret LEGO fisk

Vi brugte også en del tid i Story Lab. Her kan man lave sin egen stopmotion-film. Der er bygget en fin LEGO kulisse op. Og så skal man bare finde på en lille historie, finde sine figurer og tage billeder med kameraet, der allerede er stillet op. Det kræver tålmodighed, og børnene lærer, hvor mange billeder, der skal til for at lave blot en lille film.

En sjov zone, hvor det digitale virkelig giver mening, er det digitale akvarium. Her skal børnene bygge sin egen fisk i LEGO klodser, og så scanne den ind. To sekunder senere bliver den fisk de har bygget pustet ud af et rør og ind i det store digitale akvarium, som er en skærm med billede af en havbund, hvor alle børnenes fisk svømmer rundt sammen. De døde klodser, som børnene stod med i hænderne, bliver vækket til live digitalt og får øjne og kan vrikke med kroppen som en rigtig fisk. Virkelig magisk.

Bestil din mad med LEGO klodser

Der var mange andre zoner med LEGO værksteder i LEGO House, men jeg kan ikke fortælle om det hele. Men jeg bliver nødt til at fortælle om vores frokost, indtog i LEGO House’s restaurant MINI CHEF. Her bliver maden tilberedt af små LEGO kokke!

Vi tog plads i MINI CHEF-restauranten og fik en super engageret betjening. Vi fik historien om de små kokke, som ikke kunne forstå andet end LEGO sprog, så derfor måtte vi bygge vores bestilling i LEGO. Det var det eneste LEGO kokkene kunne forstå. Så fint. Men Albert på 6 år hoppede altså ikke fuldstændig på den. På vej hjem i bilen sagde han, at det var altså ikke rigtige LEGO mænd, der havde lavet vores mad. Men det var så overbevisende fortalt, at han ønskede, at det var sandt. Og sådan er de bedste fortællinger til børn.

Hver ret på menukortet havde således sin egen LEGO klods, og vi fik hver et sæt, som vi kunne bygge af. Så satte vi de færdigbyggede bestillinger ind i en automat. Da vi til sidst kom til min, ville den ikke godtage den. Men jeg havde åbenbart brugt en forkert klods. En slags snydeklods. Hehe. Selvfølgelig var det børnene, der var mere hurtigopfattende end de voksne.

Vores retter ankom i en stor LEGO klods og kom ned ad en stor slags rutsjebane og blev serveret af to robotter. Mega sjovt. Og maden var virkelig lækker. Forfriskende med andet end dårlige nuggets og pomfritter til børnene. Og imponerende, at det var lavet af små LEGO kokke.

Man kan lege sig til ALT

For mig var det bedste ved LEGO House, at jeg fik den der følelse af barndom, som vi vist alle higer efter. En dag fyldt med leg. Og så nød jeg virkelig at kigge på alle landskaberne og bymiljøerne.

Da jeg gik rundt og kiggede på alt det, kom jeg tilbage i den barnlige tro på, at alt er muligt. Man kan lege sig til alt. Bygge sjove miljøer og verdener op. Gå helt ned i små detaljer, bare fordi det er sjovt. Ikke fordi man skal tjene penge på det eller bevise noget. Bare fordi det er sjovt. Og det er så vigtigt, at vi voksne husker på det. At gå med på børnenes lege, selv når det ikke lige passer ind. Slippe hverdagens pligter og bare lege med.

Tak til LEGO House for en sjov dag. Vi kommer helt sikkert igen.

Vores LEGO weekend var heldigvis ikke slut her. Vi spiste i restauranten på Hotel LEGOLAND og sov i vores Adventure-værelse pyntet op med LEGO for næste formiddag at tage i LEGOLAND.

Du kan læse om og se billeder fra vores tur i LEGOLAND her